Tervetuloa kokonaisvaltaisen ihonhoidon asiantuntijoiden verkkokauppaan! Nopea toimitus ja postikulut vain 4,90€, 100€ tilauksiin 0€!
Blogi »

7 keinoa edesauttaa kehon palautumista ja ihon hyvinvointia



Ravinto ja reseptit, 17.01.2019

Kehon palautuminen on ihon hyvinvoinnille tärkeää, sillä iho uudistuu nimenomaan yön aikana. Aina palautuminen ei pääse kuitenkaan kunnolla käyntiin. Jos kehomme on esimerkiksi stressaantunut tai olemme muuten vaan ylivireässä tilassa palautuminen pitkittyy ja keho ei välttämättä ehdi palautua kunnolla yön aikana. Ainoastaan silloin kun elimistö pääsee palautumaan tapahtuu kaikki korjaavat ja puhdistavat kehon toiminnot.

Tiesitkö, että ruokavaliolla voi edesauttaa sitä, että elimistö pääsee optimaalisesti palautumaan? Tämän päivän blogivieraana meillä on hyvinvointiin ja stressiin erikoistunut hyvinvointivalmentaja Annina Francioso. Hän jakaa meille 7 vinkkiä miten auttaa kehon palautumista ja ihon hyvinvointia.

Alla voit tutustua Anninan listaan asioista, joihin kannattaa kiinnittää huomiota, jotta keho voi palautua yön aikana ja iho pääsee uudistumaan.


1. Ajoita energiansaantisi oikein

Tällöin verensokeritasot pysyvät vakaina ja toimintakyky hyvänä. Nälkä ja verensokerin romahtaminen ovat stressitekijä elimistölle. Illalla onkin suositeltavaa syödä ravitsevia, helposti sulavia ruoka-aineita, jotta ruoansulatus ei häiritse palautumisen käynnistymistä. Iltapalaa ei tulisi syödä myöskään liian myöhään. Ravintoaineiden tulee olla nukkumaan mennessä verenkiertoon imeytyneinä ja kudosten käytettävissä, ei vatsalaukussa.

2. Huolehdi keskushermostoa rauhoittavien mineraalien saannista

Tietyt mineraalit yhdistetään rentoutumiseen, sillä ne vaikuttavat keskushermostoon rauhoittavasti. Näitä ovat esimerkiksi magnesium ja kalsium, joita saat vihreälehtisistä kasviksista, siemenistä sekä pähkinöistä (esim. manteleista).

3. Edesauta melatoniinin muodostumista

Etenkin selleri tunnetaan rauhoittavana, sillä se sisältää myös tryptofaania, jota tarvitaan melatoniinin muodostumisessa. Tryptofaania löytyy myös kurpitsansiemenistä, avokadosta ja kikherneistä.

4. Suosi helposti sulavia proteiineja ja luonnollisia rasvoja

Illalla kannattaa suosia juuri edellä mainittuja avokadon ja kikherneiden kaltaisia ruoka-aineita, jotka sisältävät helposti sulavia proteiineja ja luonnollisia rasvoja. Ne antavat kylläisyyden tunteen jo pienestä määrästä ilman suurta insuliinivastetta. Proteiinint ja rasvat yhdistyvät esimerkiksi juustossa, joka sopiikin kohtuullisissa määrissä hyvin iltaruoaksi sillä se on myös hyvä kalsiumin lähde rauhoittamaan keskushermostoa.

5. Nauti riittävästi C-vitamiinia

C-vitamiini auttaa hapen kulkeutumista verenkierrossa (raudan kautta) ja nopeuttaa näin kudosten palautumista. C -vitamiinia saa luontaisessa muodossaan esimerkiksi paprikasta, ruusunmarjasta, tyrnistä tai kiivihedelmästä. C-vitamiini on myös tärkeä lisämunuaisten toiminnalle, jotka altistuvat stressitilassa helposti ylikuormitukselle.

6. Omenaviinietikkaa ruoansulatuksellesi

Illalla on hyödyllistä nauttia myös omenaviinietikkaa helpottamaan luontaisesti ruoansulatusta ja tasapainottamaan vatsan happamuutta. Stressitilassa vatsahappojen tuotanto kärsii helposti, ruoka ei sula kunnolla eivätkä kehon niin kipeästi kaipaamat ravintoaineet pilkkoudu tehokkaasti.

7. Tue suoliston bakteerikannan hyvinvointia

Ajattele illalla myös suolistosi bakteerikannan hyvinvointia ja ravitse sitä hyvillä kasvikuiduilla ja probiooteilla. Juurekset ja marjat antavat juuri oikeanlaista vesiliukoista kuitua hyvän bakteerikannan ravinnoksi ja antaa myös vatsaan mukavan olon. Myös (villi)kaura lukeutuu tällaisiin vatsalle rauhallista oloa tuoviin ruoka-aineisiin, joilla on havaittu olevan kehoa rauhoittavia vaikutuksia. Syö näitä vaihdellen, tilanteen ja tarjonnan mukaan!

Haluatko tietää palautuuko kehosi yön aikana? Se on mahdollista selvittää, sillä parasympaattisen hermoston aktivoitumista voidaan mitata. Lue lisää mittauksesta täällä.

Oletko kiinnostunut hoitamaan ihoasi myös parempien elintapojen avulla?

Suomen ensimmäinen, ainutlaatuinen ihonhoidon verkkovalmennus Uusi Alku Ihollesi täydellinen paketti sinulle, joka haluat oikeasti oppia pitämään ihostaan huolta sen sijaan, että laastaroisivat ongelmia ja ajautuisivat iho-ongelmien syöksykierteeseen.

Valmennus heittää roskakoppaan pölyttyneen mallin ihonhoitokonsultaatioista, joiden tavoitteena on myydä kuluttajille useimmiten tietyn sarjan kosmetiikkatuotteita ja antaa sen sijaan osallistujalle loppuelämäksi eväät tehdä itse oikeita valintoja oman ihonsa parhaaksi.

Valmennuksen aikana opit mm. ymmärtämään oman ihosi toimintaa ja tarpeita ja ostamaan juuri sinulle sopivaa kosmetiikkaa, oikeaoppisen ihonhoidon perusteet, kosmetiikkatuotteiden raaka-aineiden saloja sekä erittäin tärkeänä osana valmennusta omien elintapojen ja ravinnon vaikutuksesta ihon hyvinvointiin ja ulkonäköön.

Ilmoittaudu valmennukseen mukaan 31.1.2019 mennessä 30€ edullisemmin täällä.




Haluatko ihonhoitovinkkiemme ja parhaiden tarjousten sisäpiiriimme?

TwistBen takaa löydät kolme kokonaisvaltaisen ihonhoidon asiantuntijaa. Me Veera, Kati ja Susanna olemme opiskelleet kauppatieteitä, ihon biologiaa sekä kosmetiikan valmistusta. Me tiedämme mitä ihosi tarvitsee, mitkä raaka-aineet täyttävät tämän tarpeen, sekä sen mistä tuotteista sinun asiakkaana kannattaa maksaa saadaksesi omille rahoillesi parhaan vastineen. Tätä tietoa haluamme jakaa sinulle nettisivujemme, Kaikki ihonhoidosta podcastimme sekä Uusi Alku Ihollesi - verkkovalmennuksemme kautta.

Liity alta postituslistallemme! Saat vinkit ja tarjoukset ensimmäisenä sähköpostiisi. Lupaamme, että emme spämmää <3

Sinua saattaa kiinnostaa myös ...

Mitä tehdä kun kosmetiikka ei auta iho-ongelmiin?

Ravinto ja reseptit, Ihonhoitovinkit, Ihonhoidon podcast, Iho-ongelmat, 18.03.2019

Tässä podcastissa käymme läpi mitä tehdä jos kosmetiikasta ja välttämisruokavalioista ei saa apua iho-oireisiin.

TOP 10 KAUNEUSRUOAT: NRO 7 HUNAJA

Ravinto ja reseptit, Ihonhoitovinkit, 05.03.2019

Meiltä kysytäänkin usein kuinka hoitaa ihoa ravintolisien sijaan ruokavalion avulla. Niinpä päätimme koota Top 10 suosikkikauneusruokamme blogiimme. Tällä kertaa vuorossa on listan nro 7: hunaja.

Suoliston hyvinvointi (keskeisenä) osana iho-oireiden hoitoa

Ravinto ja reseptit, Ihonhoitovinkit, Iho-ongelmat, 28.05.2018

Mitä tehdä jos mikään ei tunnu parantavan iho-oireita ja kaikkea on jo kokeiltu? Mistä pitkittyneet ja epämääräiset iho-oireet johtuvat? Tässä blogipostauksessa puhumme suoliston keskeisestä roolista osana ihomme hyvinvointia. Lue lisää ja tutustus suoliston hyvinvointia tukeviin...