Laadukkaat ja toimivat kosmetiikka- & kauneusruoat parhaalla hinta-laatusuhteella. Nopea toimitus, postikulut vain 4,90€ (yli 60€ tilaukset 0€).
Blogi »

7 keinoa edesauttaa kehon palautumista ja ihon hyvinvointia

Hyvinvointi, Kauneus, Terveys, 17.01.2019

Kehon palautuminen on ihon hyvinvoinnille tärkeää, sillä iho uudistuu nimenomaan yön aikana. Aina palautuminen ei pääse kuitenkaan kunnolla käyntiin. Jos kehomme on esimerkiksi stressaantunut tai olemme muuten vaan ylivireässä tilassa palautuminen pitkittyy ja keho ei välttämättä ehdi palautua kunnolla yön aikana. Ainoastaan silloin kun elimistö pääsee palautumaan tapahtuu kaikki korjaavat ja puhdistavat kehon toiminnot.

Tiesitkö, että ruokavaliolla voi edesauttaa sitä, että elimistö pääsee optimaalisesti palautumaan? Tämän päivän blogivieraana meillä on hyvinvointiin ja stressiin erikoistunut hyvinvointivalmentaja Annina Francioso. Hän jakaa meille 7 vinkkiä miten auttaa kehon palautumista ja ihon hyvinvointia.

Alla voit tutustua Anninan listaan asioista, joihin kannattaa kiinnittää huomiota, jotta keho voi palautua yön aikana ja iho pääsee uudistumaan.


1. Ajoita energiansaantisi oikein

Tällöin verensokeritasot pysyvät vakaina ja toimintakyky hyvänä. Nälkä ja verensokerin romahtaminen ovat stressitekijä elimistölle. Illalla onkin suositeltavaa syödä ravitsevia, helposti sulavia ruoka-aineita, jotta ruoansulatus ei häiritse palautumisen käynnistymistä. Iltapalaa ei tulisi syödä myöskään liian myöhään. Ravintoaineiden tulee olla nukkumaan mennessä verenkiertoon imeytyneinä ja kudosten käytettävissä, ei vatsalaukussa.

2. Huolehdi keskushermostoa rauhoittavien mineraalien saannista

Tietyt mineraalit yhdistetään rentoutumiseen, sillä ne vaikuttavat keskushermostoon rauhoittavasti. Näitä ovat esimerkiksi magnesium ja kalsium, joita saat vihreälehtisistä kasviksista, siemenistä sekä pähkinöistä (esim. manteleista).

3. Edesauta melatoniinin muodostumista

Etenkin selleri tunnetaan rauhoittavana, sillä se sisältää myös tryptofaania, jota tarvitaan melatoniinin muodostumisessa. Tryptofaania löytyy myös kurpitsansiemenistä, avokadosta ja kikherneistä.

4. Suosi helposti sulavia proteiineja ja luonnollisia rasvoja

Illalla kannattaa suosia juuri edellä mainittuja avokadon ja kikherneiden kaltaisia ruoka-aineita, jotka sisältävät helposti sulavia proteiineja ja luonnollisia rasvoja. Ne antavat kylläisyyden tunteen jo pienestä määrästä ilman suurta insuliinivastetta. Proteiinint ja rasvat yhdistyvät esimerkiksi juustossa, joka sopiikin kohtuullisissa määrissä hyvin iltaruoaksi sillä se on myös hyvä kalsiumin lähde rauhoittamaan keskushermostoa.

5. Nauti riittävästi C-vitamiinia

C-vitamiini auttaa hapen kulkeutumista verenkierrossa (raudan kautta) ja nopeuttaa näin kudosten palautumista. C -vitamiinia saa luontaisessa muodossaan esimerkiksi paprikasta, ruusunmarjasta, tyrnistä tai kiivihedelmästä. C-vitamiini on myös tärkeä lisämunuaisten toiminnalle, jotka altistuvat stressitilassa helposti ylikuormitukselle.

6. Omenaviinietikkaa ruoansulatuksellesi

Illalla on hyödyllistä nauttia myös omenaviinietikkaa helpottamaan luontaisesti ruoansulatusta ja tasapainottamaan vatsan happamuutta. Stressitilassa vatsahappojen tuotanto kärsii helposti, ruoka ei sula kunnolla eivätkä kehon niin kipeästi kaipaamat ravintoaineet pilkkoudu tehokkaasti.

7. Tue suoliston bakteerikannan hyvinvointia

Ajattele illalla myös suolistosi bakteerikannan hyvinvointia ja ravitse sitä hyvillä kasvikuiduilla ja probiooteilla. Juurekset ja marjat antavat juuri oikeanlaista vesiliukoista kuitua hyvän bakteerikannan ravinnoksi ja antaa myös vatsaan mukavan olon. Myös (villi)kaura lukeutuu tällaisiin vatsalle rauhallista oloa tuoviin ruoka-aineisiin, joilla on havaittu olevan kehoa rauhoittavia vaikutuksia. Syö näitä vaihdellen, tilanteen ja tarjonnan mukaan!

Haluatko tietää palautuuko kehosi yön aikana? Se on mahdollista selvittää, sillä parasympaattisen hermoston aktivoitumista voidaan mitata. Lue lisää mittauksesta täällä.

Oletko kiinnostunut hoitamaan ihoasi myös parempien elintapojen avulla?

Suomen ensimmäinen, ainutlaatuinen ihonhoidon verkkovalmennus Uusi Alku Ihollesi täydellinen paketti sinulle, joka haluat oikeasti oppia pitämään ihostaan huolta sen sijaan, että laastaroisivat ongelmia ja ajautuisivat iho-ongelmien syöksykierteeseen.

Valmennus heittää roskakoppaan pölyttyneen mallin ihonhoitokonsultaatioista, joiden tavoitteena on myydä kuluttajille useimmiten tietyn sarjan kosmetiikkatuotteita ja antaa sen sijaan osallistujalle loppuelämäksi eväät tehdä itse oikeita valintoja oman ihonsa parhaaksi.

Valmennuksen aikana opit mm. ymmärtämään oman ihosi toimintaa ja tarpeita ja ostamaan juuri sinulle sopivaa kosmetiikkaa, oikeaoppisen ihonhoidon perusteet, kosmetiikkatuotteiden raaka-aineiden saloja sekä erittäin tärkeänä osana valmennusta omien elintapojen ja ravinnon vaikutuksesta ihon hyvinvointiin ja ulkonäköön.

Ilmoittaudu valmennukseen mukaan 31.1.2019 mennessä 30€ edullisemmin täällä.

Sinua saattaa kiinnostaa myös ...

HELSINKI FASHION WEEK SNEAK PEAK: AUBERGIN BY SUSU HOLM

Kauneus, Ajankohtaista, 19.07.2018

Helsinki Fashion Week 2018 alkaa pian, kurkkaa vielä kulisseihin muotiviikon meikkitaitelijoiden kanssa! Nyt vuorossa Meikkitaitelija Susu Holmin tyylinäyte Auberginin upeaan nude lookiin!

Helsinki Fashion Week Sneak Peak: Liisa Soolepp by Nelli Kuivala

Kauneus, 11.07.2018

Kurkkaa Helsinki Fashion Week 2018 kulisseihin muotiviikon meikkitaitelijoiden kanssa! Meikkaaja Nelli Kuivala esittelee Liisa Sooleppin luovuutta ruokkivan tyylibriiffin.

Helsinki Fashion Week Sneak Peak: Mai Niemi by Fanny Heinonen

Kauneus, 04.07.2018

Kurkkaa Helsinki Fashion Week 2018 kulisseihin muotiviikon meikkitaitelijoiden kanssa! Emsimmäisenä Fanny Heinonen jakaa näkemyksensä Mai Niemen HFW18 tyylisuunnasta.