Mitä tehdä, kun painavat ajatukset eivät jätä rauhaan?

23. 10. 2015

Mitä tehdä, kun painavat ajatukset eivät jätä rauhaan?

Oletko koskaan ollut tilanteessa, jossa et pysty nukahtamaan illalla koska ajatuksesi eivät jätä sinua rauhaan? Tai tilanteessa, jossa keksit itsellesi ohjelmaa vaikka olet väsynyt, koska et halua jäädä yksin itsesi ja ajatustesi kanssa? Ahdistus siitä, ettei pääse pakoon omia ajatuksiaan on hyvin yleistä.

Nämä asiat ovat merkkejä siitä, että olet ylikuormittunut, eikä hermostosi ja mielesi enää palaudu stressitekijöistä normaalilla tavalla.

Tähän mekanismiin on luonnollinen syy.

Meillä ihmisillä on biologinen taipumus seurata kaikkea, mikä liikkuu. Se on joskus ollut todella tärkeää meidän henkiinjäämisemme kannalta. On ollut tärkeää olla valpas ja huomata mitä ympärillä tapahtuu. Kun kuitenkin miettii nyky-yhteiskuntaa, niin asia muuttuu ongelmalliseksi. Jatkuva stimulaatio monesta suunnasta sekä biologinen impulssi seurata näitä kaikkia johtaa jatkuvaan ylikuormittuneisuuteen. Jotta pysyisimme terveinä ja järjissämme, on hyvä antaa arvoa hiljaisuudelle ja tyhjälle tilalle. Silloin keho ja mieli saa aidon tilaisuuden palautua. Meditaatio on yksi työkalu tähän.

Säännöllinen meditaatio vaikuttaa sinuun fysiologisesti seuraavilla tavoilla

– Meditaation aikana delta-aivoaaltoja on enemmän kun normaalissa valvetilassa. Tämä tarkoittaa, että kehollasi on mahdollisuus uudistua. Normaalitilanteessa unenaikainen delta-aivoaaltotila olisi riittävä ylläpitämään kehon toimintoja ja uudistumista, mutta jos unenlaatu on huonoa, tilanne ei välttämättä ole tämä. Jos et saa riittävästi hyvälaatuista unta, kaikki kehosi ja mielesi uudistumismekanismit ovat vaarassa. Meditaatiossa voi olla samanaikaisesti valpas ja rentoutunut.

– Meditaatio lisää harmaan massan määrää aivoissa. Harmaa massa on vastuussa tunteidenhallinnasta sekä oppimisesta.

– Meditaatio vaikuttaa sykevälivaihteluun. Sykevälivaihtelu on vahvasti linkissä fyysiseen ja emotionaaliseen hyvinvointiin. Tämä on helposti mitattavissa erilaisilla laitteilla.

Yllämainitut asiat vaikuttavat esimerkiksi vastustuskykyyn, stressitasoihin, oppimiseen ja luovuuteen. Meditaatio voi vaikuttaa sekä henkiseen että fyysiseen hyvinvointiin.

Meditaatio on työkalu jonka avulla voit harjoitella hetkessä elämistä ja samalla päästämään irti ajatuksista, tunteista ja uskomuksista jotka eivät palvele hyvinvointiasi. Se on tapa päästää irti niistä asioista jotka pidättelevät sinua ja mahdollisuus kokea elämää täydemmin.

Toivottavasti nämä ajatukset olivat sinulle hyödyksi!

/Emma

Lähteitä:

Hölzel, B. K., Carmody, J., Vangel, M., Congleton, C., Yerramsetti, S. M., Gard, T., & Lazar, S. W. (2011). Mindfulness practice leads to increases in regional brain gray matter density. Psychiatry Research: Neuroimaging, 191(1), 36-43.

Luders, E., Toga, A. W., Lepore, N., & Gaser, C. (2009). The underlying anatomical correlates of long-term meditation: larger hippocampal and frontal volumes of gray matter. Neuroimage, 45(3), 672-678.


Kirjoita kommentti

Kommentit hyväksytään ennen julkaisua.

Lisää kirjoituksia: TwistBe Blogi

Neurosonic hoito - keino parantaa palautumista, unen laatua ja omaa hyvinvointia
Neurosonic hoito - keino parantaa palau...

17. 07. 2020

Suomalaisesta Neurosonic innovaatiosta saa apua unen laadun parantamiseen, rauhoittumiseen, palautumiseen sekä akuutteihin pää- ja lihassärkyihin!

Tervetuloa kokeilemaan TwistBen hoitolal...

Lue lisää
7 tapaa vähentää selluliittia
7 tapaa vähentää selluliittia

15. 07. 2020

Selluliitti ei lähde muutamassa viikossa; tilanteen paranemiseen voidaan tarvita jopa vuosia.

Älä kuitenkaan lannistu, sillä kun hyviä asioita ja toimintamalleja lisää arkeen pikkuhiljaa,...

Lue lisää
Meikki ja aurinkosuojat
Meikki ja aurinkosuojat

08. 07. 2020

Meiltä kysytään varsinkin kesäaikaan paljon sitä, miten parhaiten yhdistää meikki ja aurinkosuojatuotteet.

Valikoimissamme näitä on monia, ja joissa erityisen...

Lue lisää

Liity postituslistalle

Suomi