Saippuaa intohimolla ja historialla höystettynä

19. 10. 2015

Saippuaa intohimolla ja historialla höystettynä

Vierailimme Dr. Bronnerilla San Diegossa toukokuussa 2015 missä tapasimme Dr. Bronnerin varapääjohtajan Mike Bronnerin. Pääsimme tutustumaan heidän tiloihinsa ja näkemään, miten tuotteet valmistetaan. Saimme kuulla mukaansatempaavia tarinoita Dr. Bronnerin pitkästä historiasta ja tapaamaan tehtaalla työskenteleviä työntekijöitä, jotka todella olivat kaikki kuin yhtä suurta perhettä.

Dr. Bronner’s -tuotteet ovat olleet Bronnerin perheen valmistuksessa ja yritys perheen omistuksessa alusta asti. Dr. Bronner ei ole siis vain brändinimi vaan nimellä viitataan Miken isoisään Emmanuel Bronneriin. Tällä hetkellä yrityksen johdossa toimivat Miken veli, Mike sekä Miken äiti.

Saippuanvalmistusta vuodesta 1858

Dr. Bronnerin juuret ovat Saksassa, missä Emmanuel Bronner syntyi vuonna 1908 perheeseen, joka oli valmistanut saippuaa vuodesta 1858 asti. Emmanuel oli saippuanvalmistaja kolmannessa polvessa. Vuonna 1929 hän toi saippuanvalmistustekniikkansa Yhdysvaltoihin surullisten sukukäänteiden seurauksena ja alkoi valmistaa siellä sekä saippuapaloja sekä nestesaippuaa vuonna 1948. Dr. Bronnerin tuotteet valmistetaan tänäkin päivänä tuolla samalla reseptillä ja monet tuotteet pullotetaan suurista tuotantomääristä huolimatta käsin.

Kun Emmanuel aloitti toiminnan, hän valmisti ympäristöystävällisiä, kemikaalittomia tuotteita ja jakoi niitä kadunkulmassa ihmisille, jotka jäivät kuuntelemaan hänen uskonnollisia näkemyksiään. Tuohon aikaan ihmiset eivät uskoneet Dr. Bronnerin tuotteisiin, sillä he eivät nähneet ympäristöystävällisyyttä tärkeänä asiana, eivätkä ymmärtäneet, miksi joku haluaisi tehdä kemikaalittomia tuotteita, jotka eivät edustaneet aikakauden kaltaisesti teknologian kehitystä. Myöhemmin ymmärrettiin, että Emmanuel oli todella edellä aikaansa ja hänen joskus hulluinakin pidetyillä puheilla oli oikeasti syvempi, tärkeä merkitys.

Viestintä kadunkulmasta pullon kylkeen

Jossain vaiheessa matkaa Emmanuel huomasi, että ihmiset alkoivat tulla hänen luokseen vain ostaakseen saippuaa, eivät kuunnellakseen hänen julistuksiaan. Niinpä hän päätti ryhtyä painamaan oppejaan saippuapurkkien kylkeen. Hän ajatteli, että näin ihmiset lukevat niitä suihkussa ja vessassa käydessään. 60-luvulla business lähti kukoistamaan toden teolla, sillä Emmanuelin ajatukset yhdistettynä puhtaaseen ja laadukkaaseen tuotteeseen sopivat täydellisesti tuon ajan hippihenkeen. Dr. Bronner’s -tuotteesta tuli pian ikoninen tuote, joka levisi kaikkien terveyskauppojen hyllyille.

Luomualan oikeudenpuolustaja ja todellinen pioneeri

Mike kertoi meille, että he ovat Dr. Bronnerilla erityisen huolissaan siitä, että tänä päivänä, etenkin USAssa, yritykset markkinoivat tuotteitaan sanoilla kuten “luonnollinen”, “terveellinen” ja “luomulaatuinen”, eivätkä kuitenkaan seiso sanojensa takana. Yritykset ovat koko ajan häikäilemättömämpiä markkinointiargumenttien käytössä, nimeävät tuotteitaan käyttäen niissä harhaanjohtavia termejä, kuten organics ja naturals, ilman todellista oikeutusta tehdä niin, ja johtavat näin kuluttajia harhaan.

Dr. Bronnerilla ei olla tyydytty katselemaan tätä sivusta, vaan he päättivät järjestää kuluttajille testin. Mukana testissä useita kosmetiikkabrändejä laidasta laitaan, joiden nimessä tai paketeissa esiintyi muunmuassa sanoja “organics”, “naturals", mutta joiden ainesosalistat eivät vastanneet paketeissa esitettyjä sanoja. Kaikki tunnistettavat brändinimet peitettiin. Kuluttajia pyydettiin listaamaan tuotteet järjestykseen esimerkiksi sen perusteella, kuinka puhtaita ja luomupitoisia he olettivat pakettien tietojen perusteella tuotteiden olevan.

Tuloksien kärkeen sijoittuivat tuotteet, joiden nimissä tai paketeissa komeilivat mainitut sanat. Dr. Bronner’s puolestaan sijoittui tuloksien häntäpäähän. Kun kuluttajille näytettiin “oikeat vastaukset” eli tuotteet, jotka todellisuudessa olivat puhtaimpia ja luomupitoisimpia, olivat he järkyttyneitä. Paketeissa olevat nimet ja markkinointinimikkeet eivät vastanneet lainkaan todellisuutta. Dr. Bronner’s päätti haastaa useamman brändin oikeuteen kuluttajien harhaanjohtamisesta, mutta haaste summaksi he asettivat yhden dollarin (sillä eivät he halunneet rikastua vaan saada oikeutta alalle ja kuluttajille). Tuomari päätti, että heidän kanteensa oli validi, ja että kyseiset brändit joutuivat joko muuttamaan pakkausten ulkonäköä tai muuttamaan sisältöä niin, että se vastasi kuluttajalle annettuja odotuksia.

Dr. Bronner’s on vahvasti mukana suojelemassa kuluttajien etuja ja he ovat erittäin aktiivisesti mukana sertifikaattien ja paketointimääräyksien luomisessa. He ovat rohkeasti ja peräänantamattomasti haastaneet yrityksiä, jotka ovat väärinkäyttäneet luomusanastoa markkinointimielessä, suojellaakseen luomun arvostusta kuluttajien silmissä.

Dr. Bronnerille on tärkeää, että luomu sanana ei menettäisi merkitystä, ja että tuotteet, jotka ovat luomumerkittyjä oikeasti joutuisivat noudattamaan tiukkoja standardeja. He haluavat pitää huolta avoimuudesta tuotteita valmistavien yritysten ja kuluttajien välillä. Sekä siitä, että kuluttajille tehdään reilusti selväksi, mitä tuotteet sisältävät ja kuluttajia harhaanjohtavat yritykset joutuvat vastuuseen. Tällä hetkellä iso puheenaihe Yhdysvalloissa on GMO-merkinnät paketeissa ja Dr. Bronner’s on vahvasti mukana tukemassa sitä, että GMO ruoka pitäisi olla merkittyä.

Lisää Dr. Bronner’s -yrityksestä voit lukea heidän nettisivuiltaan. Emmanuel Bronnerin tarinasta on tehty myös elokuva, jonka trailerin voi katsoa täältä.

Kirjoitukseen liittyvät tuotekokoelmat:

Lue myös:

Tee se itse: Palasaippuan ripustin

3 erillaista öljyputsaria tehokkaaseen, mutta hellävaraiseen ihon ja meikinpuhdistukseen

Ihonoidon UKK: Mikä on hyvä pesuaine päivittäiseen käyttöön intiimialueelle?

Kirjoittaja:
Kati Partanen

Ihonhoidon asiantuntija, TwistBen perustaja ja markkinointijohtaja


Liity postituslistalle

Suomi