Tervetuloa kokonaisvaltaisen ihonhoidon asiantuntijoiden verkkokauppaan! Nopea toimitus ja postikulut vain 4,90€, 100€ tilauksiin 0€!
Blogi »

Saippuaa intohimolla ja historialla höystettynä



Tapaa kumppanimme, 19.10.2015

Vierailimme Dr. Bronnerilla San Diegossa toukokuussa 2015 missä tapasimme Dr. Bronnerin varapääjohtajan Mike Bronnerin. Pääsimme tutustumaan heidän tiloihinsa ja näkemään, miten tuotteet valmistetaan. Saimme kuulla mukaansatempaavia tarinoita Dr. Bronnerin pitkästä historiasta ja tapaamaan tehtaalla työskenteleviä työntekijöitä, jotka todella olivat kaikki kuin yhtä suurta perhettä.


Dr. Bronner’s -tuotteet ovat olleet Bronnerin perheen valmistuksessa ja yritys perheen omistuksessa alusta asti. Dr. Bronner ei ole siis vain brändinimi vaan nimellä viitataan Miken isoisään Emmanuel Bronneriin. Tällä hetkellä yrityksen johdossa toimivat Miken veli, Mike sekä Miken äiti.


Saippuanvalmistusta vuodesta 1858


Dr. Bronnerin juuret ovat Saksassa, missä Emmanuel Bronner syntyi vuonna 1908 perheeseen, joka oli valmistanut saippuaa vuodesta 1858 asti. Emmanuel oli saippuanvalmistaja kolmannessa polvessa. Vuonna 1929 hän toi saippuanvalmistustekniikkansa Yhdysvaltoihin surullisten sukukäänteiden seurauksena ja alkoi valmistaa siellä sekä saippuapaloja sekä nestesaippuaa vuonna 1948. Dr. Bronnerin tuotteet valmistetaan tänäkin päivänä tuolla samalla reseptillä ja monet tuotteet pullotetaan suurista tuotantomääristä huolimatta käsin.


Kun Emmanuel aloitti toiminnan, hän valmisti ympäristöystävällisiä, kemikaalittomia tuotteita ja jakoi niitä kadunkulmassa ihmisille, jotka jäivät kuuntelemaan hänen uskonnollisia näkemyksiään. Tuohon aikaan ihmiset eivät uskoneet Dr. Bronnerin tuotteisiin, sillä he eivät nähneet ympäristöystävällisyyttä tärkeänä asiana, eivätkä ymmärtäneet, miksi joku haluaisi tehdä kemikaalittomia tuotteita, jotka eivät edustaneet aikakauden kaltaisesti teknologian kehitystä. Myöhemmin ymmärrettiin, että Emmanuel oli todella edellä aikaansa ja hänen joskus hulluinakin pidetyillä puheilla oli oikeasti syvempi, tärkeä merkitys.


Viestintä kadunkulmasta pullon kylkeen


Jossain vaiheessa matkaa Emmanuel huomasi, että ihmiset alkoivat tulla hänen luokseen vain ostaakseen saippuaa, eivät kuunnellakseen hänen julistuksiaan. Niinpä hän päätti ryhtyä painamaan oppejaan saippuapurkkien kylkeen. Hän ajatteli, että näin ihmiset lukevat niitä suihkussa ja vessassa käydessään. 60-luvulla business lähti kukoistamaan toden teolla, sillä Emmanuelin ajatukset yhdistettynä puhtaaseen ja laadukkaaseen tuotteeseen sopivat täydellisesti tuon ajan hippihenkeen. Dr. Bronner’s -tuotteesta tuli pian ikoninen tuote, joka levisi kaikkien terveyskauppojen hyllyille.


Luomualan oikeudenpuolustaja ja todellinen pioneeri


Mike kertoi meille, että he ovat Dr. Bronnerilla erityisen huolissaan siitä, että tänä päivänä, etenkin USAssa, yritykset markkinoivat tuotteitaan sanoilla kuten “luonnollinen”, “terveellinen” ja “luomulaatuinen”, eivätkä kuitenkaan seiso sanojensa takana. Yritykset ovat koko ajan häikäilemättömämpiä markkinointiargumenttien käytössä, nimeävät tuotteitaan käyttäen niissä harhaanjohtavia termejä, kuten organics ja naturals, ilman todellista oikeutusta tehdä
niin, ja johtavat näin kuluttajia harhaan.

Dr. Bronnerilla ei olla tyydytty katselemaan tätä sivusta, vaan he päättivät järjestää kuluttajille testin. Mukana testissä useita kosmetiikkabrändejä laidasta laitaan, joiden nimessä tai paketeissa esiintyi muunmuassa sanoja “organics”, “naturals", mutta joiden ainesosalistat eivät vastanneet paketeissa esitettyjä sanoja. Kaikki tunnistettavat brändinimet peitettiin. Kuluttajia pyydettiin listaamaan tuotteet järjestykseen esimerkiksi sen perusteella, kuinka puhtaita ja luomupitoisia he olettivat pakettien tietojen perusteella tuotteiden olevan. Tuloksien kärkeen sijoittuivat tuotteet, joiden nimissä tai paketeissa komeilivat mainitut sanat. Dr. Bronner’s puolestaan sijoittui tuloksien häntäpäähän. Kun kuluttajille näytettiin “oikeat vastaukset” eli tuotteet, jotka todellisuudessa olivat puhtaimpia ja luomupitoisimpia, olivat he järkyttyneitä. Paketeissa olevat nimet ja markkinointinimikkeet eivät vastanneet lainkaan todellisuutta. Dr. Bronner’s päätti haastaa useamman brändin oikeuteen kuluttajien harhaanjohtamisesta, mutta haaste summaksi he asettivat yhden dollarin (sillä eivät he halunneet rikastua vaan saada oikeutta alalle ja kuluttajille). Tuomari päätti, että heidän kanteensa oli validi, ja että kyseiset brändit joutuivat joko muuttamaan pakkausten ulkonäköä tai muuttamaan sisältöä niin, että se vastasi kuluttajalle annettuja odotuksia.

Dr. Bronner’s on vahvasti mukana suojelemassa kuluttajien etuja ja he ovat erittäin aktiivisesti mukana sertifikaattien ja paketointimääräyksien luomisessa. He ovat rohkeasti ja peräänantamattomasti haastaneet yrityksiä, jotka ovat väärinkäyttäneet luomusanastoa markkinointimielessä, suojellaakseen luomun arvostusta kuluttajien silmissä. Dr. Bronnerille on tärkeää, että luomu sanana ei menettäisi merkitystä, ja että tuotteet, jotka ovat luomumerkittyjä oikeasti joutuisivat noudattamaan tiukkoja standardeja. He haluavat pitää huolta avoimuudesta tuotteita valmistavien yritysten ja kuluttajien välillä. Sekä siitä, että kuluttajille tehdään reilusti selväksi, mitä tuotteet sisältävät ja kuluttajia harhaanjohtavat yritykset joutuvat vastuuseen. Tällä hetkellä iso puheenaihe Yhdysvalloissa on GMO-merkinnät paketeissa ja Dr. Bronner’s on vahvasti mukana tukemassa sitä, että GMO ruoka pitäisi olla merkittyä.

Lisää Dr. Bronner’s -yrityksen historiasta voi tutustua heidän nettisivuillaan ja heistä kirjoitettuihin artikkeleihin voi tutustua täällä. Emmanuel Bronnerin tarinasta on myös tehty elokuva, jonka trailerin voi katsoa täältä.

Tutustu Dr. Bronner valikoimaamme täällä.




Haluatko ihonhoitovinkkiemme ja parhaiden tarjousten sisäpiiriimme?

TwistBen takaa löydät kolme kokonaisvaltaisen ihonhoidon asiantuntijaa. Me Veera, Kati ja Susanna olemme opiskelleet kauppatieteitä, ihon biologiaa sekä kosmetiikan valmistusta. Me tiedämme mitä ihosi tarvitsee, mitkä raaka-aineet täyttävät tämän tarpeen, sekä sen mistä tuotteista sinun asiakkaana kannattaa maksaa saadaksesi omille rahoillesi parhaan vastineen. Tätä tietoa haluamme jakaa sinulle nettisivujemme, Kaikki ihonhoidosta podcastimme sekä Uusi Alku Ihollesi - verkkovalmennuksemme kautta.

Liity alta postituslistallemme! Saat vinkit ja tarjoukset ensimmäisenä sähköpostiisi. Lupaamme, että emme spämmää <3

Sinua saattaa kiinnostaa myös ...

Kotimainen Olivia Klein - mitä ja kenelle?

Tapaa kumppanimme, Ihonhoitovinkit, 28.08.2019

Suomalinen Olivia Klein tuotesarja on syntynyt perustajansa vaikeista iho-ongelmista ja halusta luoda kaikille sopiva, puhdas ja korkealaatuinen ihonhoitosarja ihon eri tarpeiden tuloksekkaaseen hoitoon. Lue tuotesuositukset juuri sinun ihotyypillesi!

Naiset todellisen kosmetiikan superfoodien takana

Tapaa kumppanimme, 21.02.2019

Vierailulla innovatiivisien, herkullisien ja superlaadukkaiden BYBI tuotteiden syntysijoilla Lontoossa. Tässä postauksessa kuunneltavissa myös BYBIn live haastattelu!

​Kahina – laadukkainta arganöljyä luksusta hakevalle

Tapaa kumppanimme, 21.10.2015

Ihastuttava Katharine L'Heureux toteutti unelmansa, lopputuloksena upea Kahina Giving Beauty.