Tervetuloa kokonaisvaltaisen ihonhoidon asiantuntijoiden verkkokauppaan! Nopea toimitus ja postikulut vain 4,90€, 100€ tilauksiin 0€!
Blogi »

Vinkit terveelliseen ruokavalioon



Ravinto ja reseptit, 03.11.2015

Kun haluat muuttaa ruokailututtumuksiasi terveyttä edistäväksi, pitää myös totuttu päivärytmisi tai ruoanlaittotapasi haastaa uudelle tasolle. Älä anna käytännön järjestelyjen lopahduttaa intoasi ruokavaliomuutokseen. Seuraavat viisi käytännön vinkkiä terveellisen ruokavalion ottamisesta osaksi arkea auttavat varmasti!

5 KÄYTÄNNÖN VINKKIÄ

1. Täydennä ruokakaapit helpoilla perusraaka-aineilla, jotka säilyvät pitkään.

Jos kaapeistasi löytyy erinäisiä avattuja valmiskastikepusseja, vanhaksi menneitä mauste-etikoita ja tunnistamattomia maustesirottimia, ei terveellisen pika-aterian valmistaminen onnistu. Varmista että kaapistasi löytyy esim. tummaa ja vaaleaa kvinoaa, auringonkukansiemeniä, luomusipulijauhetta, kuivattuja aprikooseja ja perusmausteet tiiviissä lasiastioissa. Niistä saat nopeasti terveellisen lisukkeen. Pakastimeen kannattaa varata mm. kana- tai kalalientä ja maukas kasviskeitto tekeytyy kuin itsestään. Pestot ja pähkinätahnat, kuten mantelivoi ja tahini, säilyvät pitkään ja tuoavat hyvää täydennytä vaikka keittoihin.

Valmispavut ja linssit, sekä tölkkitomaatit kuuluvat olennaisena osana hyvinvarusteltuun keittiöön. Niillä saat nopeasti rikastettua aterioitasi. Muista valita tuotteet, joihin ei ole lisätty sokeria tai soijasta tai gluteenista johdettuja lisäaineita.

Tuoreita vihreälehtisiä kasviksia tulisi nauttia joka aterialla, mutta esimerkiksi myöhään matkalta kotiin palatessa niitä on vaikea lähteä metsästämään R-kioskilta. Nyt onkin viimeinen aika ottaa talteen kaupassa myytävät lehtikaalit, kuivattaa ne uunissa (40 asteessa) tai saunan lauteilla ja murustaa viherjauheeksi. Heitä lihapullataikinan, kastikkeiden, patojen ja keittojen joukkoon ja takaa mineraalien saanti!


2. Keittiö järjestykseen!

Turhien, vanhentuneiden ja epäterveellisten ruokien lisäksi keittiöstä on syytä eliminoida myös turhaa tilaa vievät esineet, säilytysastiat (joihin kerääntyy krääsää) ja laitteet, joita et käytä vähintään kahdesti viikossa. Nämä voi säilöä yläkaapeissa mieluummin kuin paraatipaikalla työtasolla. Siirrä postit seinälle pidikkeeseen ja laita paperiläjän tilalle hedelmä- tai pähkinävati!

Laittaessasi ruokaa pidä sanomalehtipaperi tiskipöydällä ja kerää siihen biojätteet. Lopuksi myttää roskiin koko paperi eikä siivottavaa jää. Sanomalehtipaperi maatuu biojätteessä.


3. Suunnitelman voima

Samalla, kun suunnittelet tulevan viikon töitä, harrastuksia, kuskauksia ja muita menoja, mieti myös milloin ehdit valmistaa ruoat. Jos aikaa näyttää jäävän niukasti keittiötoimille, kokkaa viikonloppuna enemmin, jotta alkuviikolle on evästä tai aterioiden lisukkeet valmiina. Keitot, pataruoat ja täysjyvälisukkeet säilyvät 2-3 päivää. Ylijäämää voi myös jalostaa: soseuttamalla keiton jämän ja lisäämällä siihen kananmunia, sipuli- ja sojarouhetta saa ruokaisia kasvispihvejä!


4. Syö simppelisti

Kastikkeet, höystöt ja kolme eri lisuketta vievät aikaa valmistaa. Ateria voi koostua vain muutamasta ruoka-aineesta ja olla silti herkullinen. Syö kana ilman leivitystä, tee munakas parsakaalinupuilla, sekoita keitetyn kokojyväriisin joukkoon tölkistä linssejä. Ateria voi olla näin yksinkertainen. Varsinkin jos syöt sen kyytipoikana lehtisalaattia. Kastikkeita ei tarvita, loraus oliiviöljyä minkä tahansa ruoan päälle riittää. Dippikastikkeena toimii turkkilainen jogurtti muutamilla mausteyrteillä. Päästä yksittäiset maut oikeuksiinsa!

5. Pois silmistä pois mielestä!

Useaa jääkaappia asuttaa kellertäväksi nahistunut parsakaalivanhus alimmassa lokerossa. Ruoan pois heittäminen vihloo omatuntoa. Raivaa jääkaappiin silmän korkeudelle hylly, jossa toisella puolella on muovikori pestyille hedelmille ja toisella puolella vihanneksille. Ota kaikki kasvikset (paitsi peruna, porkkana ja kurkku) pois marketin pienestä muovipussista, jotta näet mitä tuorekasviksia sinulla on käytettävissäsi. Ruokaa laittaessasi, ota koko kori kerrallaan pois jääkaapista niin vältyt muumioituneiden sitruunojen kasvattamiselta.

Siirrä siiderit ja kokikset alahyllylle. Muistat kyllä että ne ovat siellä kun tarvitset tarjottavaa vieraille, mutta ne eivät muistuta jatkuvasti läsnäolollaan ylähyllyllä. Ruukkusalaatit viihtyvät hyvin jääkaapin ovessa. (Manteli- ja kaura)maitotölkit voivat asustaa jääkaapin pankolla. Samoin pähkinät ja siemenet kannattaa laittaa tiiviskantisiin läpinäkyviin astioihin jääkaapin oveen niin ne osuvat iltamässyn vallanneen jääkaapintuulettajan silmään.

Terveysterveisin, Annina

Löydät sivuiltamme Anninan ammattitaidolla ja käytännönläheisellä otteella rakentamaT ravintovalmennukset, oman tai läheisesi hyvinvoinnin tueksi.

TwistBe Stressin, unen ja palautumisen analyysi + 45min konsultaatio
Firstbeat hyvinvointianalyysi sisäisen ihonhoidon ammattilaisen tekemänä
195.00 €
Heti varastossa
TwistBe Diplomiravintoneuvojan konsultaatio 60min
Sisäisen ihonhoidon asiantuntihan, diplomiravintoneuvoja Annina Francioson konsultaatio 60 min
alkaen 95.00 €
(1)
Heti varastossa




Haluatko ihonhoitovinkkiemme ja parhaiden tarjousten sisäpiiriimme?

TwistBen takaa löydät kolme kokonaisvaltaisen ihonhoidon asiantuntijaa. Me Veera, Kati ja Susanna olemme opiskelleet kauppatieteitä, ihon biologiaa sekä kosmetiikan valmistusta. Me tiedämme mitä ihosi tarvitsee, mitkä raaka-aineet täyttävät tämän tarpeen, sekä sen mistä tuotteista sinun asiakkaana kannattaa maksaa saadaksesi omille rahoillesi parhaan vastineen. Tätä tietoa haluamme jakaa sinulle nettisivujemme, Kaikki ihonhoidosta podcastimme sekä Uusi Alku Ihollesi - verkkovalmennuksemme kautta.

Liity alta postituslistallemme! Saat vinkit ja tarjoukset ensimmäisenä sähköpostiisi. Lupaamme, että emme spämmää <3

Sinua saattaa kiinnostaa myös ...

Turvotus ja ihon kuivuminen - mitä on ihon optimaalinen nesteytys?

Ravinto ja reseptit, Ihonhoidon podcast, Iho-ongelmien hoito, 16.02.2020

Juotko paljon vettä ja tuntuuko, että et silti saa apua ihon sisäiseen kosteutukseen? Turvottaako ja mietit millä siitä päästä eroon? Oletko ollut ketoruokavaliolla ja "pöhötyksen" kaikottua huomannut ihon veltostuneen? Tsekkaa tästä vinkit ihon optimaaliseen nesteytykseen!

Raudan puute ja alhainen ferritiini - mikä avuksi?

Ravinto ja reseptit, Ajankohtaista, Iho-ongelmien hoito, 29.01.2020

Ihon kuivuutta, heikentynyt kynsien ja hiusten kunto? Raudan puute ja alhainen ferritiinitaso voivat näiden oireiden lisäksi näyttäytyä vetämättömänä olona sekä huimauksena. Lue ravintoneuvojamme vinkit raudan puutteen ja alhaisen ferritiinitason selättämiseksi.

Kollageeniravintolisät - onko niistä apua ihonhoidossa?

Ravinto ja reseptit, Ihonhoidon podcast, 03.02.2020

Kollageeni on tärkeä osa ihon sidekudosta, joka tekee ihon joustavaksi, vahvaksi ja kimmoisaksi. Kannattaako kollagenia siis nauttia jos haluaa pitää ihon hyvässä kunnossa? Onko siitä apua sisäisesti nautittuna tai ihonhoitotuotteissa? Katso mitä asiantuntijamme vastaavat!