Voiko ihoa suojata auringolta sisäisesti?

12. 04. 2020

Voiko ihoa suojata auringolta sisäisesti?

Pitkän pimeän kauden jälkeen aurinko hellii niin mieltä, ihoa kuin kehoa. Auringolla on meille paljon tärkeitä hyötyjä, mutta myös haittoja.

Auringon UV -säteily, radioaktiivisen säteilyn, ilmansaasteiden, alkoholin ja tupakansavun ohella, synnyttää ihollamme vapaita radikaaleja, joiden aiheuttama hapetusstressi on vahingollista soluillemme ja mm. vanhentaa ihoamme ja kehoamme ennenaikaisesti.

Auringon UV -säteily on merkittävin ihoa ennenaikaisesti vanhentava tekijä. Aurinkovoiteen ja liiallisen suoran ihokontaktin välttelyn merkitystä ei siis voi liiaksi korostaa. Voit lukea oppaamme turvalliseen auringonottoon täältä.

Voiko ihoa sitten suojata vapaiden radikaalien haitoilta?

Vapaita radikaaleja ja niiden ei-toivottuja vaikutuksia ihoomme voi vähentää nauttimalla runsaasti antioksidanttipitoista ruokaa kuten marjoja, kasviksia, kylmäpuristettuja kasviöljyjä sekä täysjyväviljaa. Lisää antioksidanttirikkaasta ruokavaliosta voit lukea tästä blogista.

Antioksidantteja voi myös “tankata” laadukkaiden ravintolisien muodossa ja etenkin lisääntyneen auringossa oleilun alkaessa se on monelle meistä hyödyksi.

Erityisesti astaksantiini on oma suosikkimme, sillä se ei hapetu kehossa kuten vitamiinit ja antaa siten moninkertaisen ja pitkäkestoisen suojan vapaita radikaaleja vastaan:

Vitamiinit ovat luontaisesti vahvasti antioksidanttipitoisia ja omaavat myös muita hyötyjä iholle:

D -vitamiini on myös erinomainen antioksidanttien lähde. Mikäli D -vitamiinin riittävästi saannista on huolehtinut läpi talven auttaa se ihoa kestämään kevätaurinkoa paremmin.

Laadukas raakakaakao on yksi parhaimmista antioksidantin lähteistä:

Voit nauttia raakakaakaota esimerkiksi jogurtin tai smoothien seassa tai tehdä siitä nopeati tämän antioksidanttiherkun ihoa suojaamaan:

2 banaania
½ avokado
4 rkl raakakaakaojauhetta
3 taatelia tai hunajaa maun mukaan
0,5 dl kasvimaitoa

Annostele kaikki raaka-aineet kulhoon ja soseuta tasaiseksi sauvasekoittimella tai blenderillä. Nauti esimerkiksi marjojen ja kaakaonibsien kanssa.

Voit jäädyttää avokadon tai toisen banaanin niin saat koostumuksesta jähmeää, se ei kuitenkaan ole välttämätöntä.

Kirjoitukseen liittyvät tuotekokoelmat:

Lue myös:

Beetakaroteeni ja muut 'sisäiset aurinkosuojat' - Toimivatko ne?

Vapaat radikaalit ja ihon ennenaikainen vanheneminen

Hyvä paha aurinko - Opas fiksumpaan auringonottoon

Parhaat vinkit tulehdusta vähentävään ruokavalioon

Kirjoittaja:
Annina Francioso

Sisäisen ihonhoidon asiantuntija, diplomiravintoneuvoja


Liity postituslistalle

Suomi