7 toimivaa keinoa aknen luonnolliseen hoitoon - Annika Havaste

23. 03. 2017

7 toimivaa keinoa aknen luonnolliseen hoitoon - Annika Havaste

Akne on monille todella häiritsevä ongelma, joka voi vaikuttaa koko elämään. Siksi kannattaa ottaa myös ravitsemuksen keinot käyttöön aknea hoidettaessa. Minulta kysytään usein, mitä tehdä ja kerron aina, että funktionaalisen lääketieteen ajattelumallin mukaan lähdetään aina ensin etsimään syytä.

Haluamme aina ensisijaisesti vaikuttaa siihen, että ongelman syy poistuu, jolloin emme vain koita helpottaa oireita.

Akneen monesti neuvotaan maidoton ja sokeriton ruokavalio. Se onkin todella oikeilla jäljillä ja käytännössä monet ovat hyötyneet tästä strategiasta. Tämä ei kuitenkaan vielä selvitä ongelman alkusyytä, eikä puutu muihin tekijöihin. Jos kärsit aknesta, mieti, milloin se on alkanut. Voitko vaikuttaa näihin taustatekijöihin nyt, tai auttaako se sinua ymmärtämään, mitkä asiat sinun kohdallasi vaikuttavat ongelmaan.

Löytyykö syy akneen suolistosta vai mistä?

Missä kunnossa suolistosi on ollut elämäsi aikana ja missä kunnossa se on nyt? Oletko syönyt antibioottikuureja lapsena tai aikuisiällä?

Antibioottikuurit vaikuttavat suolistobakteereihin jopa kaksi vuotta ja ne todella tuhoavat ison osan hyvälaatuisista, normaalia aineenvaihduntaa ja immuniteettia ylläpitävästä bakteerikannasta. Tämä vaikuttaa myös ihon kuntoon.

Sulaako ruokasi hyvin? Saatko siitä siis irti ne hivenaineet, vitamiinit ja rasvahapot, joita tarvitaan paranemiseen ja hyvän ihon rakentamiseen?

Syy tai osasyy voi löytyä suolistosta ja sitä on syytä epäillä ainakin, jos vatsa tai suolisto kapinoi turpoilemalla, kaasunmuodostuksella, ummetuksella, ripulilla, kivuilla tai muilla oireilla.

Syitä akneen voi olla monia päällekkäisiä

Stressi on monesti taustalla, kun jokin kehon osa on toiminnaltaan ”epätasapainossa”. Stressi myös lisää insuliiniresistenssiä, nostaa verensokeria ja sitä kautta vaikuttaa matala-asteisen tulehduksen lisääntymiseen. Siitähän aknessakin on kysymys.

Tulehdukseen voi vaikuttaa myös vääränlaisten rasvojen syöminen ja liian vähäinen omega 3-rasvahapoojen saanti.

Vääränlaisilla rasvoilla tarkoitan teollisesti prosessoituja rasvoja, joita saadaan helposti, kun syödään esimerkiksi margariineja, valmiita ruokia, keksejä, karkkeja, suklaata sekä jopa terveellisenä pidettyjä ruoka-aineita, kuten leipää, mysliä tms.

Niihin on lisätty kasviöljyjä, jotka sisältävät omega 6- rasvahappoja, jotka liiallisina ja etenkin teollisesti käsiteltyinä lisäävät kehon tulehdustilaa. Tulehduksen voimakkuuteen vaikuttaa myös antioksidanttien puute ja usein korkealla oleva verensokeritaso.

Keinoja aknen selättämiseen

1. Tasoita verensokerisi

Vältä liian isoja hiilihydraattimääriä kerralla. Huomioi, että myös terveellinen ruisleipä tai kaurapuuro nostaa verensokeria. Syö niitä siis pienempiä annoksia ja ota lisäkuituja vaikkapa smoothien seassa. Korvaa hiilareita kasviksilla ja marjoilla. Aina ei tarvita riisilisäkkeitä, perunaa tai pastaa!

Ennen kaikkea luovu sokerin syönnistä.

Sokeri nostaa verensokeria voimakkaasti, joka lisää kehon kytevää tulehdustilaa. Verensokerin tason voi mitata, mutta korkea verensokeri näkyy usein myös vyötäröllä ylimääräisenä rasvana. (Niinpä verensokerin tasoittaminen yleensä myös laihduttaa ilman varsinaisia kuureja.)

Korkea verensokeri voi tuntua myös sokerinhimona tai siinä, että väsähdät usein!

Jotta verensokerisi tasoittuu syö säännöllisesti, myös aamupala. Syö kunnon ruokaa, ei leipäaterioita tai vastaavaa. Syö ruuan alussa aina iso salaattiannos ja käytä joka päivä hyvälaatuisia rasvoja. Nekin auttavat tasoittamaan verensokeria.

Hormonien, kuten estrogeenin ja progesteronin sekä testosteronin (jota on myös naisilla) epätasapaino toisiinsa nähden voi olla iso tekijä aknen synnyssä!

Verensokerin ja insuliinitasojen tasoittaminen on myös ensi askel hormonitasapainoon.

Tutustu näihin:

2. Syö tulehdusta vähentävää ruokaa

Lisää ruokavalioosi paljon vihreää ja tehovihreitä kuten lehtikaalia, parsakaalia, vesikrassia ja persiljaa. Syö kasviksia myös raakana ja joka päivä montaa väriä. Lisää marjojen käyttöä, mutta syö hedelmiä vähemmän. Kurkumiini ja inkivääri ovat luonnollisia tulehduksen vähentäjiä, joita voi lisätä ruokaan.

Itse mehulingolla tuorepuristetut mehut ovat oiva tapa lisätä kehon emäksisyyttä ja vähentää tulehdusta!

Mehuja valmistaessa kannattaa pitää mielessä 70-30 sääntö, eli makeita hedelmiä kuten ananasta, omenaa ja sitrushedelmiä 30% ja vihanneksia&yrttejä 70%.

Tulehduksen vähentämisessä Omega 3- pitoisten ruoka-aineiden lisääminen on tärkeää. Syö saksanpähkinöitä, hampunsiemeniä, kurpitsansiemeniä, sekä kylmäpuristettuja öljyjä, joissa on Omega 3- rasvahappoja. Kalaöljy, kun se on hyvin puhdistettu ja antioksidattisuojattu, on tehokas tapa lisätä tärkeitä Omega 3-rasvahappoja tulehdusta vähentämään.

Tuotesuosituksemme:

3. Vältä sopimattomia ruoka-aineita

Moni saa ongelmia gluteenista ja maitotuotteista. Joillakin ongelmia aiheuttavat myös soija, munat ja pähkinät. Voit koittaa eliminoida nämä muutamaksi viikoksi ja katsoa mitä tapahtuu. Maitotuotteiden poistaminen voi olla käänteentekevää!

4. Hoida suolistoasi

Lisää probiootteja kapseleina tai jauhemuodossa, sekä syö sen lisäksi maitohappokäytettyjä ruokia, kuten hapankaalia tai hapanporkkanaa. Syö myös prebioottisia ruoka-aineita, jotka edistävät hyvien bakteerien kasvua. Voit myös tarvita entsyymilisän tai mahan happopitoisuutta nostavan avun, jos ruuansulatuksesi on heikko.

Voit kokeilla 1 rkl omenaviinietikkaan tilkkaan vettä ruokailun alussa nostamaan mahan happopitoisuutta!

Jos ruokasi ei sula, se voi aiheuttaa ihon ongelmia. Lisäksi jos ruoka ei sula, se ei myöskään imeydy kunnolla, eivätkä ravintoaineet pääse imeytymään riittävän hyvin. Ruuan sulamisen varmistaminen onkin ensimmäisiä toimenpiteitä kun lähdetään helpottamaan ihon ongelmia.

Kokeile näitä:

5. Eroon stressistä

Stressi kuluttaa ravintoaineita, heikentää ruuansulatusta, nostaa verensokeria ja mikä pahinta aknen kannalta, lisää tulehdusta ja hormoniepätasapainoa.

On arvioitu, että nykyisin olemme stressaantuneita jopa 80 % ajasta, kun ennen luku on ollut vain 20 %. Stressihormonien tuotanto johtuu monista seikoista, myös vaikkapa liiasta ärsyketulvasta ja oikean, palauttavan levon puutteesta.

Opettele siis rentoutumaan ja lepäämään, jotta kehosi palautuu monista virikkeistä ja tekemisistä. Löydä tasapaino tekemisen ja lepäämisen välille! Meditaatio ja rauhallinen jooga ovat loistavia keinoja vähentää stressiä ja sen vaikutuksia.

Uni on stressin hallinnassa avainasemassa, sillä unen aikana keho korjaa itseään ja kuljettaa ravintoaineet sinne missä niitä tarvitaan – esimerkiksi ihon käyttöön. Stressi heikentää unen laatua, joten siihen kannattaa siksikin puuttua. Esimerkiksi mikäli heräät keskellä yötä ja et saa enää unta, on se merkki stressistä ja kehon ylivireystilasta. Unen "hyvyyttä" ei kannata mitata vain nukutuissa tunneissa, sillä unen määrä ja laatu ovat kaksi eri asiaa!

Unen parantamiseen ja stressin hallintaan voit kuunnella lisää vinkkejä podcastistamme.

6. Korjaa ravintoainepuutokset

Ravintoaineista, kuten vitamiineista ja hivenaineista sekä rasvahapoista, joita iho tarvitsee, voi helposti tulla pieniä puutostiloja. Sillä voi olla suuret vaikutukset ihon kuntoon. Tarkimman selvityksen saa, kun mittauttaa omat tasonsa asiantuntijan avustuksella. Maltillisesti voi itsekin aloittaa puhtaiden, tehokkaiden ravintolisien käytön.

Hyötyä voi olla esimerkiksi piistä, hyvästä monivitamiini-hivenaine- tuotteesta, sinkistä ja rasvahapoista. Tärkeintä on kuitenkin aina korjata ravinto. Pelkillä ravintolisillä ei mitään ongelmaa voida hoitaa, vaikka tuotteen markkinointi näin väittäisikin. Hyvä vinkki on mittauttaa oma tilanne verikokeella tai esimerkiksi HCA-mittauksella.

Ravintoneuvojamme, Annina Francioson palvelut:

7. Terveellisen ruokavalion ohella liikunta ja maksan tukeminen ovat tärkeitä

Maksa prosessoi kehostamme jatkuvasti epäpuhtauksia. Maksa on ikäänkuin kehomme pesukone. Me kuormitamme maksamme toimintaa päivittäin esimerkiksi ruoan säilöntäaineilla, torjunta-aineilla, saasteilla ja tietyillä kosmetiikassa olevilla kemikaaleilla. Tue oman maksan toimintaa syömällä jo mainittuja terveellisiä ruoka-aineita. Vältä turhia kemikaaleja esimerkiksi siirtymällä mahdollisimman paljon luomutuotteiden käyttöön.

Käytä puhdasta kosmetiikkaa ja kodinpuhdistusaineita. Liikunta ja saunominen lisää hikoilua, jonka kautta kuona-aineita poistuu kehosta. Liikunta myös lisää verensokerin tasoittumista ja sitä kautta auttaa tasapainottamaan hormonitoimintaa. Todella tärkeää on myös hengitys ja hapensaanti – opettele hengittämään syvään ja liiku tarpeeksi ulkona happirikkaassa ilmassa.

Tuntuuko tilanne toivottomalta aknen kanssa?

Huomaat, että monilla asioilla on merkitystä ihon kunnolle. Jos tehtävälista tuntuu pitkältä, aloita yhdestä asiasta ja etene omaan tahtiisi. Saat varmasti helpotusta ihon ongelmiin! Uusia tapoja hoitaa iho-ongelmia kannattaa kokeilla vaikka muutaman viikon tai kuukauden ajan. Mikäli apua ei löydy, voit aina palata entiseen.

Elämäntavoilla on hurjan iso vaikutus ihomme kuntoon. Ihon hoitaminen kannattaa siis aina alottaa elintavoista sekä kehomme ymmärtämisestä.

Aknen hoito luonnollisesti kosmetiikalla

Mikäli haluat apua aknen hoitoon kosmetiikalla, kannattaa tutustua tarkasti kuratoimiimme täsmätuotteisiin aknen hoitoon. Suosittelemme myös tutustumaan TwistBe hoitolassa tehtävään LED-valohoitoon, joka on tehokas apu aknen hoitoon.

Kokemuksista LED-valohoidosta aknen hoidossa voit lukea lisää Oi mutsi mutsi -blogista.

Haluaisitko oppia lisää ihon kokonaisvaltaisesta hoidosta?

Uusi alku ihollesi on Suomen ja maailman ensimmäisessä kuluttajille koottu ihonhoidon verkkovalmennus. Uusi Alku Ihollesi -verkkovalmennus on tarkoitettu kaikille, jotka ovat kiinnostuneet hyvinvoinnista, omasta terveydestään, optimaalisesta ihonhoidosta sekä haluaisivat oppia käyttämään rahansa fiksusti kosmetiikkaostoksilla.

Valmennus heittää roskakoppaan pölyttyneen mallin ihonhoitokonsultaatioista, joiden tavoitteena on myydä kuluttajille useimmiten tietyn sarjan kosmetiikkatuotteita ja antaa sen sijaan osallistujalle loppuelämäksi eväät tehdä itse oikeita valintoja oman ihonsa parhaaksi.

Valmennuksen aikana opit muun muassa ymmärtämään oman ihonsi toimintaa ja tarpeita ja ostamaan juuri itsellesi sopivaa kosmetiikkaa, oikeaoppisen ihonhoidon perusteet, kosmetiikkatuotteiden raaka-aineiden saloja sekä erittäin tärkeänä osana valmennusta omien elintapojen ja ravinnon vaikutuksesta ihosi hyvinvointiin ja ulkonäköön.

Lue lisää valmennuksesta ja ilmoittaudu mukaan:

Uusi alku ihollesi ihonhoidon verkkovalmennus

Valmennuksella on 100% tyytyväisyys ja Rahat takaisin -takuu.

Suosittelemme tutustumaan myös kirjoitukseemme Kokonaisvaltainen ihonhoito: Mikä kaikki vaikuttaa ihon kuntoon.

Kirjoitukseen liittyvät tuotekokoelmat:

Lue myös:


Kirjoita kommentti

Kommentit hyväksytään ennen julkaisua.

Lisää kirjoituksia: TwistBe Blogi

Neurosonic hoito - keino parantaa palautumista, unen laatua ja omaa hyvinvointia
Neurosonic hoito - keino parantaa palau...

17. 07. 2020

Suomalaisesta Neurosonic innovaatiosta saa apua unen laadun parantamiseen, rauhoittumiseen, palautumiseen sekä akuutteihin pää- ja lihassärkyihin!

Tervetuloa kokeilemaan TwistBen hoitolal...

Lue lisää
7 tapaa vähentää selluliittia
7 tapaa vähentää selluliittia

15. 07. 2020

Selluliitti ei lähde muutamassa viikossa; tilanteen paranemiseen voidaan tarvita jopa vuosia.

Älä kuitenkaan lannistu, sillä kun hyviä asioita ja toimintamalleja lisää arkeen pikkuhiljaa,...

Lue lisää
Meikki ja aurinkosuojat
Meikki ja aurinkosuojat

08. 07. 2020

Meiltä kysytään varsinkin kesäaikaan paljon sitä, miten parhaiten yhdistää meikki ja aurinkosuojatuotteet.

Valikoimissamme näitä on monia, ja joissa erityisen...

Lue lisää

Liity postituslistalle

Suomi