Sokerikoukussa? Näin selätät mieliteot!

22. 05. 2020

Sokerikoukussa? Näin selätät mieliteot!

Sokerin koukuttavuus on monelle meistä tuttua. Siinä missä yhden suu kaipaa makeaa ruoan päälle, toinen hakee sokerista nostetta raskaaseen työpäivään. Stressaantuneena huomaa ehkä syövänsä epäsäännöllisesti ja korvaavansa aterioita epäterveellisillä välipaloilla ja makealla. Lomankin jälkeen on voinut jäädä makean syönti päälle kun ruokailut ovat poikenneet normaaliaikataulusta.

Sokeri ja stressi ovatkin pahimmat tekijät ihon ennenaikaisen vanhenemisen ja tulehduksellisten iho-oireiden taustalla.

  • Runsas sokerin käyttö köyhdyttää ihon tarvitsemia suojaravintoaineita. Sokeriaineenvaihdunnan ylläpitäminen vaatii runsaasti mineraaleja ja B -ryhmän vitamiineja, mutta valkoinen sokeri ja makeisissa yleisesti käytetty glukoosi-fruktoosisiirappi eivät anna mitään ravintoaineita vastineeksi.
  • Pitkään koholla oleva verensokeri huonontaa ääreisverenkiertoa, jolloin ihosolujen aineenvaihdunta ja ravinteiden saanti heikentyy.
  • Korkea verensokeri voi aiheuttaa jopa ihosolujen "sokeroitumista", joka johtaa elastaanin jäykistymiseen ja nopeuttaa ihon vanhenemisprosesseja.
  • Suolistoperäiset iho-oireet puolestaan saattavat voimistua sokeria nautittaessa, sillä sokeri ruokkii hiivaa ja vauhdittaa suoliston dysbioosia (bakteerikantojen epätasapainotliaa).

Opettele herkuttelemaan terveyttä tukevilla ruoka-aineilla!

Jos sokerin syönnissä on kyse tottumuksesta, on asiaan onneksi melko helppo puuttua. Helpoin konsti on korvata pikku hiljaa makeat herkut jollakin terveellisemmällä vaihtoehdolla.

Herkkuhetkiä ei tarvitse kokonaan kieltää itseltään, mutta niiden sisältöön kannattaa panostaa!

Jos haluat eroon vaikkapa karkin syönnistä, kokeile korvata ensin osa karkista laadukkaalla tummalla raakasuklaalla. Makunystyrät alkavat pian arvostaa kaakaon rikkaita aromeja, etkä pian enää kaipaa esanssikarkkeja. Voit vielä korvata osan suklaastakin manteleilla, kaakaonibseillä tai gojimarjoilla kunnes lopulta huomaat, ettei suu enää kaipaakaan niin makeita makuja.

Jos sinusta tuntuu, ettet pääse millään irti sokerista, voi sokerikoukun taustalla olla ravitsemukselliset syyt. Silloin paras tapa on karsia kylmästi kaikki sokeri ruokavaliosta. Jotta onnistuisit tässä, on kehoa tuettava oikein sokerista irti pääsemiseksi.

Tunnista sokerikoukku verensokerin heittelystä

Saatat ehkä tunnistaa oman sokerikoukkusi verensokerin heittelystä. Jos kiireen ja stressin keskellä tulee syötyä epäsäännöllisesti eivätkä syömäsi ateriat ole täyspainoisia tai siirrät nälkää juomalla kahvia, iskee makeanhimo varmasti jossain kohtaa päivää.

Panosta tällöin ruoan laatuun:

  • Kokojyväkuidut ja kasvikset antavat hyvän olon
  • Proteiini (huom: ei proteiinijauheet!) antaa kylläisyyden tunteen
  • Riittävä hyvien rasvojen saanti auttaa jaksamaan hyvällä energialla seuraavaan ateriaan

Jos todella on niin kova kiire ettet ehdi panostaa ruokailuun, syö silloin kahvin ja suklaapatukan sijaan avokado tai keitetty kananmuna ja lisukkeeksi ituja marketista. Hedelmän kaverina kannattaa syödä kourallinen pähkinöitä.

Vaikka söisit lounaaksi terveellisen salaatin, saattaa makeanhimo iskeä jos salaatissa ei ole mukana rasvaa ja jokin proteiinin lähde.

Vähähiilihydraattinen ruokavalio - silti sokerihammasta kolottaa?

Jos olet karsinut ruokavaliostasi hiilihydraatteja, mutta elimistö ei polta vielä tehokkaasti rasvaa energiaksi, tulee makeanhimo yleensä ruokailun jälkeen, koska elimistö kaipaa verensokeriin nostetta saadakseen energiaa. Syö jälkiruoaksi tällöin marjoja tai pieni hedelmä.

Pieni määrä makeaa heti ruoan päälle ei nosta verensokeria niin paljon, että insuliinia muodostuuisi liikaa ja aiheuttaisi ruokailun jälkeisen väsähtäminen. Samasta syystä myös kahvi kannattaa juoda heti ruokailun päätteeksi.

Jos tavoitteenasi vähähiilihydraattisella on muuttaa aineenvaihdunta polttamaan pääasiassa rasvaa (ketoosi), tulee rasvan ja proteiinin määrää nostaa riittävästi energiavajeen välttämiseksi, mutta yhtä tärkeää on nostaa huomattavasti vihreiden lehtikasvisten määrää ruokavaliossa.

"Mitäs sitä sitten söisi..?"

Jos olet päivän kiireessä unohtanut syödä riittävästi, muistuttaa elimistö energiavajeesta illalla. Tällöin iltapalaksi sopii jokin rasvapitoinen pikkupala, kuten avokado, juusto tai salatinlehteen kääräisty graavilohi. Juo päälle kuplavettä omenasiiderietikalla. Etikkahappo aktivoi rasvaa pilkkovia entsyymejä joten vatsaan ei jää raskas olo ennen nukkumaanmenoa.

Jos suu kaipaa illalla jotakin makeaa, tee hunajainen juoma ruusujuurieliksiiristä ja kuplavedestä. Näin saat "huijattua" elimistöä pois iltanapostelusta ja samalla adaptogeeninen ruusujuuri auttaa elimistöä sopeutumaan uusiin ruokavaliotottumuksiin.

Myös suoliston vastustuskykyä tukeva väinönputki -eliksiiri sopii juoman pohjaksi:

Makeanhimon taustalla voi olla muitakin syitä

Makeanhimo voi johtua myös suojaravintoaineiden lisääntyneestä tarpeesta.

Jos olet ollut sokerikoukussa pitkään ja ruokavaliosi on sisältänyt runsaasti makeisia tai valkojauhotuotteita (pastat, pizzat, pullat, keksit jne.) voi elimistösi kaivata B- ryhmän vitamiineja, erityisesti tiamiinia (B1), joka pitää yllä hiilihydraattiaineenvaihduntaa.Kaliumin lisääntynyt tarve voi näyttäytyä makeannälkänä.

Jos olet muuttanut ruokavaliosi proteiini- ja rasvapainotteiseksi, mutta unohtanut nostaa samassa suhteessa vihreälehtisten kasvisten määrää, voi elimistö kaivata mineraaleja, etenkin kaliumia.

Kaliumia voi ottaa lisäravinteena, jolloin suositus on ottaa tabletit ruoan kanssa. Parhaiten kalium on kehon käytettävissä kun sitä saa luontaisessa muodossa vihreälehtisistä kasviksista.

Jos vatsasi ei käsittele hyvin suuria määriä parsakaalia, lehtikaalia, ruusukaalia jne., kokeile viherjauheita!

Stressikin voi johtaa sokerikoukkuun

Makeanhimoa voi selittää myös stressin aikaansaama lisämunuaisten kuormittuminen. Adaptogeeniset yrtit, kuten ashwagandha ja ruusujuuri voivat tuoda tähän hyvän ensiavun, sillä ne auttavat kehoa sopeutumaan stressiin.

Jos stressi on ollut pitkäkestoista ja alkanut vaikuttaa keskushermostoon pitämällä sympaattisen hermoston jatkuvasti aktivoituneena, voi apua saada kuuriluontoisesti 5-HTP -aminohappovalmisteesta. Tutkimukset ovat osoittaneet 5-HTP:n olevan tehokas mielialan kohottaja, koska se auttaa nostamaan aivojen serotoniinitasoja.

Serotoniini on mielihyvähormoni jonka puutteessa keho voi alkaa vaatia jotakin muuta mielialannostattajaa, kuten sokeria.

Kirjoitukseen liittyvät tuotekokoelmat:

Lue myös:

Tasapainoisen ravitsemuksen merkitys terveyteen

Parhaat vinkit tulehdusta vähentävään ruokavalioon

Kokonaisvaltainen ihonhoito - Mikä kaikki vaikuttaa ihon kuntoon?

Kirjoittaja:
Annina Francioso

Sisäisen ihonhoidon asiantuntija, diplomiravintoneuvoja


Liity postituslistalle

Suomi